Den viktigaste lärdomen … vem är din publik!

Det är lätt att tro att retorik bara handlar om talekonst, sköna formuleringar och snygg presentationsteknik. Strålkastarljuset hamnar då på talaren och talet, men en bra talare låter ljuset hamna på de som lyssnar. Innan du talar, fundera på vilka som kommer att sitta på stolarna framför dig och vad du ger till dem.

Ja, retorik är konsten att tala. Men retorik är också, och framför allt, konsten att övertyga sin publik, där talaren vill något i relation till de som lyssnar; talaren har en vilja att publiken ska göra något, tycka något, känna något, lära sig något.

Strategiskt perspektiv: Anpassa och planera

Ett retoriskt perspektiv på kommunikation, innebär ett strategiskt perspektiv där du som talare måste analysera situationen och sedan lägga upp din plan. En tankefigur från mig som gillar att fjällvandra: Titta på kartan och när du har analyserat alla detaljer i terrängen, så tar du ut kompassriktningen och lägger upp planen för att på lämpligaste sätt ta dig dit du vill.

Det viktigaste att analysera för att inte gå vilse i ett retoriskt landskap är publiken: Vem är din publik och hur ska du anpassa talet till dem?

Det handlar om att sätta sig där publiken sitter och visa dina lyssnare att du är intresserad av dem, att du har fokus på deras intressen och att du är där för dem. Det är lätt att köra på i sin egen agenda och prata ur sitt eget perspektiv. Men din uppgift som talare är att skapa en relation med de som lyssnar och visa att du förstår situationen och sammanhanget ni tillsammans är i.

Den viktigaste lärdomen…

Mina retorikstudenter brukar få göra en skriftlig reflektion som slutuppgift, bland annat får de skriva om sin viktigaste lärdom under kursen. Det värmer mitt retorik- och lärarhjärta när jag ser att alla på något sätt har skrivit om kontakten med publiken, när de alla visar att de förstår den viktiga anpassningen talaren behöver göra för sina lyssnare.  

Den viktigaste lärdomen…

  1. … jag har fått från kursen är att veta vem som är min publik, att prioritera deras intressen och behov i första hand.

  2. … duktiga talare har hela tiden fokus på publiken.

  3. … att grundligt analysera och förhålla sig till sin publik och talets sammanhang.

  4. … vikten av att anpassa sitt innehåll till sammanhang och publik.

  5. … jag kommer att anpassa mig till den retoriska situationen på ett högst medvetet sätt.

  6. … hur viktig interaktionen med publiken är. Under kursens gång har jag mer och mer försökt skapa publikkontakt.

  7. … det syns tydligt om talaren är väl förberedd, dvs. väl anpassat talet till sin publik. Har talaren tänkt igenom vilken målgrupp den står inför?

  8. … retorik är också respekten för publiken, att man som talare tar hänsyn till dess kunskaper, intressen och förutsättningar, och anpassar sitt tal efter det. Innan tänkte jag att det nog var bara att säga det man skulle säga, nu vet jag att det måste paketeras och passa den publik som ska lyssna.

  9. … jag talar för att bemöta publikens behov. Jag är där för dem, inte bara för min egen skull.

Vem är min publik?

Det är verkligen ingen lätt uppgift att försöka förstå och förhålla sig till publikens förväntningar och behov. Hur vet man vem som är ens publik och vad de vill ha? Det enklaste är att fråga dem, så klart, och verkligen lyssna på vad de svarar. Eller som en av mina studenter så klokt skrev i sin reflektion:

”Både privat och i arbetet inser jag återigen vikten av att lyssna, att ta in den eller de jag talar till. Om jag vill att någon ska lyssna på mig eller om jag ska leda någon behöver jag visa mitt intresse först, lyssna in vad gruppen eller individen vill.”

Tack studenterna på Praktisk retorik höstterminen 2019!

Vem är din publik som kommer att inta stolarna? Photo by Jonas Jacobsson on Unsplash

Vem är din publik som kommer att inta stolarna? Photo by Jonas Jacobsson on Unsplash

Sofia Jonsson