Återkoppling som återbäring

Vad är en morot? För en del är pengar, en löneökning, en morot och ett bevis på att man gör ett bra jobb. Lönen kan vara både piska och morot för att gå till jobbet och göra sitt jobb. Men fungerar lönen lika bra för att göra det bästa ifrån sig på jobbet? För de flesta fungerar lönen faktiskt ganska dåligt som motivationsmorot. Många vill ha något mer än lönekuvertet dinglandes framför sig för att prestera och framför allt trivas på jobbet.

Dagens Nyheter skriver idag (2020-09-27) om: ”Så kan chefen motivera anställda – trots en utebliven löneökning”. Där ger en konsult rådet att ”ge feedback” och ”det borde alla träna på”. Jag håller med!

Vi vill ha ledare som stärker oss och ger återkoppling på vad vi har gjort. Med konstruktiv och konkret feedback kan vi lära oss vad vi kan förstärka i vårt beteende (alla behöver få veta sina styrkor och jobba vidare på dem), vad vi kan förbli och fortsätta med samt vad vi kan förändra och förbättra. Den som är tränad på att ge feedback kan ge utveckling till andra och med framåtriktad återkoppling kan den som får feedback sätta sina egna mål för vad den vill åstadkomma. Det ger möjligheten att plantera sina egna morötter, istället för att som ledare vara ansvarig för att dela ut rätt morot i rätt stund.

Men hur ger man konstruktiv och konkret feedback? Hur ger man feedback på ett sätt så att den andra vill lyssna, bearbeta och ta emot? Hur börjar man göra något utan att få ha lärt sig grunderna?

Jag brukar prata om Framåtriktad återkoppling och har tagit fram KNÅDA-metoden som lägger grunderna:

  • Konkreta rekommendationer.

  • Navelskåda inte – se helheten.

  • Återkoppla på någons arbete.

  • Dagsform – din egen och den andras.

  • Argumentera/motivera dina ställningstaganden.

Att knåda innebär att vi bearbetar något, t.ex. när vi bakar eller masserar någon, och vi har ett önskat resultat som vi arbetar mot, ibland behöver vissa degar jäsa länge och en del knutor många sessioner. På samma sätt behöver vi ge tid och bearbeta återkoppling med fokus framåt mot resultatet.

KNÅDA-metoden sätter fokus på beteenden och personen, och med det fokuset går det lättare att både ge och ta emot feedback. På så vis kan din återkoppling bli den bästa återbäringen för din medarbetare eller kollega.

Jag berättar gärna mer om mina kurser i Feedback, så hör dig!

Motivera anställd med feedback.jpg
Sofia Jonsson