Vad är egentligen feedback?

Jag har läst många goda råd om att arbetsplatser behöver arbeta mer med att ge feedback, och det är sant. Men sällan har jag sett råden om hur man faktiskt ger feedback, för feedback är något annat än beröm eller enbart kritik.  

Feedback är för mig framåtriktad återkoppling. Det handlar om tre steg:

  1. En observation av vad någon har gjort eller gör som du ger återkoppling på.

  2. Ett konkret förslag eller önskemål om vad personen framåt kan fortsätta att göra eller göra annorlunda (förstärka något positivt eller förändra något mindre önskvärt).

  3. En motivering där du förklarar varför du anser att ditt förslag till ett fortsatt eller annat sätt att göra det du observerat ger ett positivt värde.

Om du bara ger observationen, så blir det inte feedback. Det blir oftast ett tyckande i form av beröm eller kritik. Och att bara säga till människor vad vi tycker om deras uppförande eller utförande hjälper dem inte att förstå vad de gör och hjälper dem inte att förstärka eller förändra sig.

Feedback är när du kan koppla ihop vad en person gör med en riktning om vad eller hur personen kan förstärka det den gör eller göra det annorlunda – då blir det framåtriktad återkoppling.

Ännu bättre blir det om du motiverar och ger argument som förklarar för personen varför du anser att ditt förslag kan ge positiva effekter. Då går det lättare för personen att lyssna och bearbeta den feedback du ger och därefter komma fram till om den vill agera efter det förslag du har gett.

Alla kan vi förändra och förbättra hur vi gör saker, när vi får rätt och relevant feedback.

Jag har stöttat en kommunikationsavdelning på en större myndighet som aktivt vill börja arbeta feedback, alltså feedback på riktigt. Jag höll en kort kickoff-föreläsning för dem och då fick de fundera på vad de förknippar med feedback. Ordet utveckling var ett återkommande ord och det gladde mig, för med hjälp av feedback kan du få utveckling.

Vad är feedback för dig?

Ordmoln om “vad är feedback”.